|
Als klant van MVGM VvE vertellen wij u graag over de ontwikkelingen van MVGM. In deze editie geven wij u achtergrondinformatie over wat er momenteel speelt op het gebied van VvE beheer. |
|
|
Afdeling Customer Care |
Als afdeling Customer Care (voorheen Servicedesk) onderzoeken we continu hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren. Dit doen wij door goed naar zowel u als onze medewerkers te luisteren en op basis daarvan de nodige aanpassingen door te voeren. De afgelopen periode hebben wij de volgende verbeteringen doorgevoerd: Lokale vertegenwoordiging afdeling Customer Care Ons Customer Care Team was tot voor kort centraal gevestigd op ons hoofdkantoor in Rijswijk. We hebben nu ook een aantal lokale medewerkers op o.a. de kantoren Breda, Groningen en Maastricht. Een lokale Customer Care medewerker heeft uitstekende kennis van de regio en is bekend met uw VvE. Daarnaast zijn de lijnen tussen de Customer Care medewerker en uw account- en technisch manager kort, waardoor zij nog sneller kunnen schakelen bij storingen en reparaties. Nieuw keuzemenu Met behulp van onze klanten hebben wij het telefonisch keuzemenu opnieuw ingericht. Met het nieuwe keuzemenu willen wij het eenvoudiger voor u maken om de juiste keuze te maken. Ook zijn er diverse afdelingen aan toegevoegd zodat u sneller de juiste medewerker aan de lijn krijgt, dat zorgt voor kortere wachttijden. Verder is er een Engels gesproken menu toegevoegd en kunt u aangeven voor welke regio belt, zodat u direct bij uw eigen lokale contactpersoon uitkomt. Keuze 1: Rijswijk (Den Haag), Rotterdam, Utrecht Keuze 2: Regio Amsterdam, Limmen Keuze 3: Maastricht Keuze 4: Breda, Eindhoven, Zeeland Keuze 5: Deventer, Groningen, Zwolle Weet u niet zeker welke keuze u moet maken? Geen probleem. U wordt natuurlijk altijd goed geholpen, welke keuze u ook maakt! Contactkanalen Vorig jaar hebben we WhatsApp toegevoegd als contactkanaal voor het melden van uw reparatieverzoek of storing. Zo maken we het nog eenvoudiger voor u om met ons in contact te komen. Wilt u een reparatieverzoek of storing melden? Stuur dan een bericht naar 088-432 4525. We reageren op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur op uw bericht. Ook hebben we sinds kort een contactformulier op onze website. Door dit formulier te gebruiken voor uw vraag, verzoek of storing, ontvangen wij direct alle benodigde informatie en komt uw verzoek direct uit bij de juiste medewerker of afdeling terecht. Hierdoor kunnen wij uw verzoek sneller en beter in behandeling nemen. Het contactformulier kunt u gebruiken om in contact te komen met uw accountmanager, technisch manager en alle afdelingen binnen MVGM VvE. |
|
|
|
|
|
De kascommissie van de VvE |
Een kascommissie vervult een belangrijke taak bij het waarborgen van een gezond financieel beheer van een VvE. We willen u als eigenaar graag informeren over de verantwoordelijkheden van de kascommissie en waarom het waardevol is om deel uit te maken van een commissie binnen de VvE. Controle administratie De belangrijkste taak van een kascommissie is het controleren van de financiële administratie van een VvE. Deze controles omvatten onder andere de jaarrekening, begroting en facturen. Het doel is om ervoor te zorgen dat alle financiële gegevens nauwkeurig en in overeenstemming met de geldende regels zijn geregistreerd. Op deze manier draagt de kascommissie bij aan de transparantie en integriteit van het VvE-beheer. Adviserende rol Daarnaast heeft een kascommissie ook een adviserende rol. Na het uitvoeren van de controles brengt de kascommissie verslag uit aan de vergadering van eigenaars. In dit verslag worden de bevindingen en eventuele aanbevelingen gedeeld met de mede-eigenaren, zodat zij een goed inzicht krijgen in de financiële gezondheid van hun VvE. Dit stelt de leden in staat om op de hoogte te zijn van mogelijke zorgen of positieve ontwikkelingen op financieel gebied. Het lidmaatschap van een kascommissie biedt de mogelijkheid om bij te dragen aan het welzijn van een VvE. Het is een unieke kans om betrokken te zijn bij de financiële processen en actief mee te denken over verbeteringen en efficiëntie. Door de betrokkenheid van de kascommissie kunnen mede-eigenaren geholpen worden bij het waarborgen van een goed financieel beheer en het effectief gebruik van middelen. Leerproces Bovendien biedt het lidmaatschap van een kascommissie de gelegenheid om de eigen financiële kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen. Het leerproces omvat onder andere boekhouding, begrotingen en financiële rapportages. Deze vaardigheden zijn niet alleen waardevol voor de rol binnen een VvE, maar ook voor de persoonlijke en professionele groei van de leden. De kascommissie draagt bij aan de transparantie, integriteit en financiële gezondheid van de VvE. We nodigen u dan ook van harte uit om lid te worden van een kascommissie binnen uw VvE tijdens de eerstvolgende vergadering. Samen kunnen we de belangen van mede-eigenaren behartigen en ervoor zorgen dat een VvE optimaal functioneert op financieel vlak. Heeft u interesse om deel uit te maken van een kascommissie of meer informatie willen? Neem contact op met het bestuur of de beheerder van uw VvE. |
|
|
|
|
|
Tijdelijke tegemoetkoming blokaansluiting |
Zoals u wellicht inmiddels weet, kunnen bewoners/eigenaren achter een blokverwarming ook een vergoeding aanvragen voor de stookkosten. De TTB, Tijdelijke Tegemoetkoming Blokaansluitingen. MVGM VvE verzorgt de aanvraag Voor ongeveer 260 blokverwarming complexen verzorgt MVGM VvE deze aanvraag voor zijn VvE’s. Wij zijn nu bezig met het verzamelen van alle gegevens. Dit zijn bijvoorbeeld contractnummers, EAN codes, prijs per eenheid, is er een variabel contract of is de prijs vast etc. De overheid heeft een aantal criteria opgesteld. Er zal op enig moment ook door ons een check worden uitgevoerd of een VvE aan alle criteria voldoet voor de aanvraag. Komt een VvE niet in aanmerking, dan informeren wij deze hierover. Een hele klus U kunt zich voorstellen dat het verzamelen van alle gegevens best een operatie is. Wij verwachten rond de zomer de aanvraag te kunnen verrichten. Ook zijn er VvE’s waar de afrekening stookkosten niet via de VvE loopt. Dit zien we vaker bij stadsverwarming maar ook dat de facturen voor warmte en het innen van de voorschot stookkosten bedragen rechtstreeks via het meetbedrijf lopen. Na informeren blijkt dat het meetbedrijf of de leverancier van de stadsverwarming aangeeft dat deze de TTB aanvraag niet gaat verzorgen. Dan wordt er (begrijpelijk) gekeken naar de beheerder. De aanvraag vergt veel energie en tijd van alle collega's, maar we zijn blij te zien hoe iedereen samenwerkt en extra inzet toont om de TTB-aanvraag succesvol te laten verlopen. |
|
|
|
|
Besparen op VvE bijdrage door zonnepanelen |
Het afgelopen jaar heeft onze collega Gaston Boston diverse VvE’s mogen helpen met de verduurzaming van hun complex. Gaston vertelt hieronder zijn ervaring: "Verreweg de gemakkelijkste en meest voor de hand liggende verduurzamingsoptie is het plaatsen van zonnepanelen op het dak van de VvE ten behoeve van de algemene ruimte. Door als VvE zijnde te investeren in zonnepanelen kan er bespaard worden op het stroomverbruik van collectieve ruimtes en voorzieningen. Denk hierbij aan intercom, verlichting en lift. Dit resulteert in minder elektrakosten en minder VvE bijdrage voor de eigenaren. Uiteraard is hier een investering voor vereist. Met de huidige salderingsregeling, die nog loopt tot 2025, in combinatie met de hoge energiekosten kan deze investering snel worden terugverdiend. Financiering kan doordat eigenaren allemaal naar rato een bijdrage doen waarmee de investering wordt bekostigd. Dit levert direct een besparing op aan VvE bijdrage. Een andere optie is om de investering te bekostigen vanuit het reservefonds. De vereisten zijn wel dat de VvE financieel gezond is en genoeg reserves heeft conform het up-to-date MJOP. De investering wordt geboekt op een zogenaamde tussenrekening op de balans. De besparing van energiekosten wordt gebruikt om de tussenrekening weer naar 0 te laten lopen. Daarna wordt het geleende bedrag teruggestort in het reservefonds. Zodra de investering is terugbetaald, gaat de VvE besparen en kan de VvE bijdrage omlaag. Naast collectief zijn er ook individuele mogelijkheden. Indien het dak groot genoeg is, kunnen de individuele eigenaren gebruik maken van het dak en zonnepanalen plaatsen. Het heeft mijn voorkeur dat een onafhankelijke expert (VvE Belang Zonnecoach) een advies uitbrengt en het beschikbare dakvlak eerlijk naar rato verdeelt over de eigenaren. Elk appartementsrecht heeft een stuk dak voor individuele zonnepanelen. Indien men overgaat tot plaatsen van individuele panelen, moeten er goede afspraken gemaakt worden. Die kunnen worden vastgelegd in een zogenaamde gebruikersverklaring. Eigenaren kunnen hun opbrengsten gebruiken om hun individuele elektrakosten terug te dringen of de elektra gebruiken om op alternatieve wijze te koelen of verwarmen, denk hierbij aan airco’s. In onderstaande afbeelding een vrij recent project in Maastricht die ik samen met mijn collega Pim Pastoor heb mogen opleveren. Hierbij is er collectief geïnvesteerd in zonnepanelen. " |
|
|
|
Vragen? Neem contact op met onze collega |
|
|
Rianne Janssen |
Commercieel manager VvE |
|
|
|
|
|
|
|